Záchrana dát z pevných diskov Seagate (Maxtor)
Ako pred nedávnom potvrdila aj spoločnosť Seagate, niektoré ich pevné disky s rozhraním SATA sprevádza kritická chyba. Dôsledkom vzniknutej chyby je kompletná nedostupnosť harddisku a rovnako strata dát, ktoré sú na ňom uložené.
Problémy sú výhradne záležitosťou harddiskov Seagate a Maxtor s rozhraním SATA. Závadu spôsobuje podľa výrobcu závažná chyba v mikrokóde firmwaru diskov, ktoré boli vyrobané pred 12. januárom 2009 a prešli vadnou testovacou linkou výrobcu.
Oblasti, ktoré sú zasiahnuté
Je potrebné uvedomiť si, že ohlásená závada predstavuje pre uvedené dátové nosiče mimoriadne veľkú pravdepodobnosť poškodenia a straty dát. Na nasledujúcom obrázku sú červenou farbou vyznačené oblasti, ktoré sú haváriami diskov Seagate a Maxtor s chybou firmwaru momentálne najviac zasiahnuté. Mapka vychádza z doterajšej praxe, v skutočnosti je však ohrozenie celosvetové.
Aké disky závada postihuje
Chyba postihuje všetky pevné disky Seagate / Maxtor s rozhraním SATA dole uvedených modelových radov::
- Barracuda 7200.11
- Barracuda ES.2
- DiamondMax 22
- SV35.3
- SV35.4
- Pipeline HD
- Pipeline HD Pro
Postihnuté sú všetky disky, ktoré boli vyrobené pred 12.1.2009 a prešli vadnou testovacou linkou výrobcu.
Konkrétne modelové čísla postihnutých diskov:
Seagate Barracuda 7200.11 |
ST3160813AS ST3320613AS ST3320813AS ST3500320AS ST3500620AS ST3500820AS ST3640323AS ST3640330AS ST3640530AS ST3640623AS ST3750330AS ST3750630AS ST31000333AS ST31000340AS ST31500341AS |
Maxtor DiamondMax 22 |
STM3160813AS STM3320614AS STM3500320AS STM3640323AS STM3750330AS STM31000334AS STM31000340AS |
Seagate SV35.3 |
ST3500320SV ST3750330SV ST31000340SV |
Seagate SV35.4 |
ST3320410SV |
Seagate Pipeline HD |
ST3160310CS ST3250312CS ST3320310CS ST3500312CS ST3500414CS ST3500321CS ST31000322CS ST31000424CS |
Seagate Barracuda ES.2 |
ST3250310NS ST3500320NS ST3750330NS ST31000340NS |
Seagate Pipeline HD Pro |
ST31000533CS |
Vadné harddisky sú ďalej osadené aj v jednotkách externých pevných diskov ako Seagate FreeAgent Desk alebo Maxtor OneTouch 4.
Modelové číslo harddisku nájdete priamo na etikete pevného disku:
Ako sa závada prejavuje
Oproti štandardným poškodeniam harddiskov je popisovaná závada nepríjemnejšia. Rizikové harddisky sa totiž až do posledného momentu nechovajú nijak nezvyčajne. Bežný uživateľ závadu zaregistruje až potom, ako sa mu nepodarí spustiť počítač alebo externý pevný disk.
Harddisk s aktivovanou závadou sa buď detekuje ako disk s nulovou veľkosťou (v diagnostickom SW zobrazuje LBA 0) alebo „zamrznutím“ pri detekcii (disk zostane s nastaveným signálom „busy“ – BSY), prípadne sa disk nedetekuje vôbec (záleží na BIOSe počítača).
Problému sa dá predísť
Ak Váš počítač ukladá dáta na niektorí z potenciálne vadných diskov, a nechcete byť jedného dňa nepríjemne prekvapení, problémom môžete predísť.
- Rizikový harddisk môžete vymeniť za iný
- Chybný firmware disku môžete nechať opraviť
Ak už je pre Vás prijateľnejšia ktorákoľvek z variant, dôležité je na chybu ohlásenú výrobcom reagovať včas. Pokiaľ presne neviete ako postupovať, kontaktujte nás. Navrhneme Vám vhodné riešenie záchrany dát.
Ako postupovať, ak sa závada už prejavila
Pokiaľ ste sa už stali obeťou popisovanej chyby a potrebujete z harddisku získať svoje dáta, jedinou možnosťou je záchrana dát.
V prípade, že na disku nemáte uložené žiadne dôležité údaje a disk je ešte v záruke, doporučujeme zariadenie reklamovať u Vášho predajcu.
Aká je šanca na obnovu dát
Spoločnosti DATARECOVERY, s.r.o. sa doposiaľ podarilo obnoviť dáta takmer v 100 % prípadov. Disponujeme špičkovým technickým vybavením, skúsenými technikmi a v prípade potreby radi zaistíme záchranu dát aj Vám.
Dôrazne však varujeme: Vyvarujte sa neodborných zásahov a kontaktujte radšej nás.